kita boleh cerita tentang banyak benda.

PERHATIAN : Penulisan aku ini menunjukkan bahawa aku
-Bukan serbanistas tipikal
-Bukan Melayu tipikal
-Bukan manusia tipikal
-Bukan orang politik tipikal
-Bukan wanita tipikal
-BUKAN seorang KOPIPES

Maka,
SIAPA MAKAN CILI, DIA RASALAH PEDASNYA (:

Friday, December 9, 2011

Cerita Kontot : Jiwang Side of Me 4

Hai Awak!



Aku dah lama mendiamkan diri. Mungkin dah tiba masa untuk aku meluahkan segala perasaan aku pada dia. Ya, aku harus! Sebab aku tak mampu nak menanggungnya lagi. Aku dah tak punya ketabahan seperti dulu. Seperti ada kehilangan yang menjejaskan aku.

Kita sememangnya berjauhan kini. Tapi itu tak bermakna kau boleh mengabaikan aku sesuka hati kau. Mungkin bagi kau hidup ni masih jauh perjalanannya, tapi tidak bagi aku. Aku tak punya masa. Sakit ini kadang-kadangnya tak tertahan olehku.
*****

"Hai awak!" tegurnya di telefon. Aku senyap. Aku tak tahu nak membalas bagaimana. Seakan lidah aku kelu.
"Awak... Helo?" dia menegur lagi.
"Hai.." aku balas pendek. Perit untuk aku cuba menahan daripada meluahkan kepadanya. Aku...benci dia.
"Haaa... ade rupenye. Tengah buat apa?"
"Saya nak break."
Sepi. Dia terdiam.
"Ken..kenapa awak? Kenapa ni?" dia menyoal.
"Saya dah penat. Awak tak pernah peduli pasal saya pun sebenarnya kan? Awak kat sana, sibuk, dikelilingi lelaki lelaki lain. Awak lebih peduli pasal mereka berbanding saya. So, saya rasa awak tak kesah kalau kita break. Kan?" Aku menghambur segala yang aku pendam. Puas. Dia senyap. Aku puas.
"Baiklah, kalau itu yang awak nak. Saya tak boleh paksa..."
Damn! Dia sanggup?? How could she... Aku benci dia!
"Okey, fine. Jangan cari saya lagi. Bai!" Aku off call. Rasekan!

Setiap kali aku sakit, dan kau tak pernah sekalipun peduli. Kau dengan alasan kau, hidup kau di sana, jauh. Kau nak sangat kehidupan kau. Ambiklah! Aku lepaskan kau, pergilah. Aku sedar aku ni bukan macam kawan-kawan kau yang hensem dan berada. Aku sedar aku ni, kereta pun takde. Kalau kau datang tempat aku, aku tak boleh nak bawak kau kemana-mana. Aku sedar. Aku semakin sedar bila kau dengan senangnya melepaskan aku. Tak pernah sekalipun kau mempertahankan hubungan ni.

Aku ingat lagi ayat kau bila aku katakan aku tak boleh hidup gembira bila kau jauh dari aku.

"Awak.. Go on la dengan life awak sekarang. Kite tetap jauh, kan? Alang-alang, baik awak cari kawan, enjoy dengan dorang. Ade mase kite ketemu nanti, tapi sekarang awak dengan life awak dan saya ade life saya kat sini. Boleh? Jangan lah fikir sangat. Kite kan nanti nak kahwin jugak. Saya sayang awak la."

Senang je kan bagi kau. Memang la. Sebab kau dah seronok kat sana, buat ape peduli aku ade ke tak. Kau lupe dulu kite dah terbiasa bersama, spending time with each other every seconds we had. Sampai hati kau kan? Fine. Anggap je lah aku takde. Tak pernah ade pun dalam hidup kau. Aku tahu kau tak kesah pun.

*****
"Hai awak!"
Berani dia telefon aku lagi.
"Hurmm..." aku menggumam tanda protes.
"Saya nak mintak maaf kalau saya ada salah dengan awak. Saya sayang awak tau."
Eyh, die nih. Aku dah mintak break kottt..
"Dah habis? Oke bai!" aku off kan talian.
Tak semena-mena hati aku sayu. Aku rindu sangat-sangat pada die. Aku sedih, kenapa aku sanggup lukakan hati die. Tidak! Die yang lukakan hati aku. Dia tak pernah peduli pasal aku. 

Kepala aku, sakitnya sangat tak tertahan. Migrain ni memang menyusahkan aku la. Dulu bila aku sakit, dia ade untuk jaga aku. Tapi bila dah jauh, dia seakan lupa aku ni sakit. Dia tak peduli langsung. Aku harap sangat ni barah otak. Biar aku mati je terus. Biar padan muka dia, menyesal taknak peduli pasal aku.

*****
"Im! Kau kat mana?"
Kawan aku, Najib, tibatiba kol aku.
"Segamat ni la. Awatnya? Hang macam kalut ja?"
"Icha Im! Icha eksiden! Darah banyak hilang. Sekarang dalam emergency room Hospital Segamat. Dia drive sorang nak pi jumpa hang tadi! Aku pun baru tau nih. Skarang da nak sampai hospital. Hang mai lah!"
"Apa????"
Telefon aku terlepas dari genggaman tanganku. Lutut aku tiba-tiba longlai. Namum aku gagahkan juga supaya aku boleh kata pada housemate aku' "Tolong hantar aku pi Hospital Segamat bro!"

Aku tak nampak jalan pun sepanjang kawan aku drive ke hospital. Yang au nampak hanyalah segala memori aku dan dia tertayang di depan aku seakan tayangan video yang dia buat special untuk aku sempena hari jadinya. Dia memang pelik. Pelik yang aku sayang. Ya, aku sayang sangat-sangat padanya. 

*****
"Im.. Aku mintak maaf. Hang dah terlambat. Icha dah takdak. Dia da pi tinggalkan kita suma dah. Aku mintak maaf ya Im.." terketar-ketar Najib mengucapkan katanya.
"Tak! Tak mungkin.... Tak mungkin Jib.. Takkk!" Aku berlari kearah pintu wad. Terlihat tubuh kaku diselubungi selimut putih. Aku masuk. Terasa hangat, seolah-olah mengalu-alukan kedatangan aku.
"Ichaa... Saya datang ni. Awak..." aku masih ingat pipi aku basah dengan air mata yang mengalir tiada hentinya. 
Pucat..namun seolah-olah tersenyum.
Hati aku belum bersedia melepaskan dia pergi. Selimut putih itu aku selak. Icha... Pucat namun seolah-olah tersenyum. Tiada luka apapun bak kata doktor. Cuma kepalanya cedera parah.


"Mesti sakit kan, awak, kepala ni? Kalau la saya boleh, saya nak sakit tu transfer kat saya. Tanak awak sakit! Saya takpe sebab saya tough! Hehe!" teringat kata-kata Icha bila dia menjaga aku yang migrain dulu.





"Ichaa..." air mata aku bergenang lagi. Terasa semakin bengkak. Ahh, sakitnya kepala ni sebab terpaksa mengeluarkan air mata yang banyak. Namun aku tahankan jugak, sebab aku tahu Icha mesti lagi sakit.

"Icha... Aman lah awak di sana. Maafkan saya..."


*****
"Hai awak! Saya on the way nak pergi kat awak ni! Saya rindu nak jumpa awak! Tunggu saya ye!"
Icha menghantar SMS kepadaku. Kenapa pulak dia nak datang Segamat ni? Serabut betul. Aku abaikan SMS tu. Lantak kau lah. Baru sekarang nak cari aku. Huh!

No comments: