kita boleh cerita tentang banyak benda.

PERHATIAN : Penulisan aku ini menunjukkan bahawa aku
-Bukan serbanistas tipikal
-Bukan Melayu tipikal
-Bukan manusia tipikal
-Bukan orang politik tipikal
-Bukan wanita tipikal
-BUKAN seorang KOPIPES

Maka,
SIAPA MAKAN CILI, DIA RASALAH PEDASNYA (:

Saturday, May 7, 2011

Sistem Edukesyennn Skulah Rendah. Kut.

Pada suatu petang yang hening, aku sedang memerhatikan adik aku yang berumur 9 tahun membuat kerja sekolah Matematiknya. Oooh, tajuk Bahagi.
Aku perhatikan, dia akan tengok jadual sifir, alaaa yang kat belakang buku latihan kaler koko yang kecil tuh, sambil menjawab soalan.
Lama-lama aku test dia.
Aku : faham ke bahagi tu macamane sbenarnya?
Adik : Emm... takk..
Aku : Cuba bawa keluar sifir dulu.
* Adik aku melihat semula belakang buku tadi tapi aku tarik.
Aku : Buat sendiri.
* Adik aku terpinga-pinga.
Aku : Meh akak ajar sifir 9, cara mudah, guna jari je.

*Then aku ajarlah dia. Lama aku terang dan tunjuk macamana, dia tak faham rupanya. Bila aku tanya sebelah kanan ada berapa, dia berat mulut nak jawab. Rupanya dia tak kenal kanan dan kiri yang mana.
Aku mengeluh dengan rasa tak percaya. Berapa lama aku abaikan dia sebab sejak dia kecil, aku tak sempat nak bermain dengan dia. Aku duduk asrama, then masuk UiTM pula kemudiannya. Dia pula tinggal dengan ibu saudara aku. Jarang sekali jumpanya.

Aku : Cikgu ajar darab kat skolah, boleh buat tak?
Adik : Boleh.
Aku : Faham ke tak?
Adik : Faham.
Aku : Ye ke?
Adik : Emm.. emm..
Aku : kalau faham, mesti boleh jawab apa akak tanya. Knape macam tak yaken?
Takpe lah. Meh sini akak terang kenapa adanya sistem darab.

Aku kaitkan dengan analogi yang mudah untuk bagi dia faham apa itu darab. Agak payah untuk dia faham. aku tunjuk satu-satu kenapa, apa, bagaimana,... Huu.. Adik, adik..
Barulah dia faham apa itu darab.

Tu mukadimah. Yang aku nak cerita, apa sistem cikgu guna untuk buat pelajar faham agaknya?

Kalaulah aku mengajar, aku harap orang faham apa yang aku faham. Sampai bagi analogi untuk jadikan contoh. Darab, bahagi, tambah,... Matematik, asas juga dalam ilmu. Tapi kalau dari kecil, tak faham, main buat je asalkan dapat jawapan, habislah pemikiran budak.
Bila besar nanti, mereka akan end up buat kerja asal siap. Tak faham pun tak apa.
Damn! Ni semua sistem merit punya pasal. Asalkan boleh jawab dalam exam.

Aku suka hayati apa yang cuba disampaikan dalam filem 3 Idiots, lakonan Aamir Khan. Jalan cerita yang genius. Cukup padat moral value nya.
Simple. Sedikit yang belajar, banyak yang dapat.
Ye lah. Kalau kita faham sesuatu konsep dalam mana-mana tajuk sekalipun, kita boleh cerita banyak perkara mengenai tajuk tu.
Of course la susah, lebihlebih lagi kalau subjek Biologi atau Kimia. Tapi sama je. Faham konsep yang penting. Kalau tak, kelaot la ilmu yang kita belajar. Lepas exam, terus lupa.

Kesian aku tengok budak-budak baru nak kenal ilmu macam adik aku. Perhatikan dia, aku boleh agak yang dia jenis slow. Dah kalau cikgu ajar sematamata untuk jawab exam je, bila dia nak faham apa yang dia buat, apa yang dia belajar. 
Selama aku ada kat rumah ni, aku nak pastikan semua adik aku faham apa yang diorang belajar. Aku tekad!

No comments: