kita boleh cerita tentang banyak benda.

PERHATIAN : Penulisan aku ini menunjukkan bahawa aku
-Bukan serbanistas tipikal
-Bukan Melayu tipikal
-Bukan manusia tipikal
-Bukan orang politik tipikal
-Bukan wanita tipikal
-BUKAN seorang KOPIPES

Maka,
SIAPA MAKAN CILI, DIA RASALAH PEDASNYA (:

Tuesday, May 3, 2011

Untuk Lelaki Yang Aku Sayangi.

Hari ini aku taknak men-komplen pasal lelaki. haha! Ye lah. Tak semua jahat kan. ade je yang baek. kalau tak, takde lah aku bisa mengucapkan sayang kepada mereka.
Actually, most of people in my life are men. They are best friends and i can be happier if there are them.
so, for you guys, this is a tribute.

Lelaki. Mereka kadangkala mencuit hati kami, wanita.
Tidak selalu berkata sayang, tapi terlihat melalui perbuatan.
Abah. Walau jarang sekali mengucapkan sayang kepada aku, aku tahu, beliau amat menyayangiku.
Segala kemahuan, walaupun tidak pada waktu itu juga diberi, akan tetap beliau penuhi. Aku masih ingat,
sebuah laptop yang aku perlukan pada awal kemasukanku ke UiTM. Setahun kemudian, dibelikannya dan menjadi hadiah awal untuk ulang tahun hari lahirku yang ke-19.
Itu zahirnya. Sebenarnya bukan itu yang aku pandang. Aku tahu abah lebih sayang bukan dari segi material.
Untuk Abah, saya sayang Abah sangatsangat!

Lelaki kedua dalam hidupku. Cinta hati yang hadir dalam hidup hampir setahun lebih. Ya, masih baru. Sebenarnya aku kenal dia lebih lama dari itu. Rapatnya melalui persahabatan. Banyak kesusahan dan kesenangan kami lalui bersama. Tak dapat aku ceritakan apa siri pengalaman kami bersama, biar tersimpan dalam lipatan memori kami. Namun kuharap itu yang menjadi penguat untuk kami mengikat janji.
Aku yakin pada cintanya. Aku akan tunggu.
Buat kali pertama, aku bersedia menerima jarak sebagai pemisah antara kami.
Lagipun mama juga seakan merestui. Pernah sekali beliau mengatakan, pilihanku kali ini adalah lebih baik dari sebelumnya. Ya Mama. Saya pun merasakannnya.

Lelaki. Bila menyayangi, tidak banyak kata yang mereka ungkapkan. Cukup sahaja dengan apa yang mereka lakukan untuk melihat kami, wanita, tersenyum dan berbunga di hati.
Lelaki. walaupun terkadang berselisih pendapat, itu adalah normal. Maklum sahaja, kita ini berbeza kejadian. Tidak setiap masa ada persamaan. Namun itulah yang menguatkan hubungan.
Agar kita menjadi lebih menerima apa jua adanya dia.

Lelaki. Mereka mungkin ego. Tetapi itu juga yang menjadikan kami, wanita, lebih tabah dan bersabar. Ego lelaki adalah untuk memukul kedegilan hati wanita yang terlalu banyak keinginannya.
Ego lelaki yang mengehadkan kemahuan wanita yang menggila tentang banyak perkara.

Aku? Pengalaman aku jatuh cinta, semakin aku dibiarkan sendiri, semakin aku menginginkannya di sisi.
Tiada lain yang dapat buat aku lupa pada kehilangan dia.

Lelaki. Kata-kata mereka adakalanya menyakiti. Tetapi itulah kejujuran sebenar yang tak dapat wanita beri.
Kerana wanita sifatnya menjaga hati. Lelaki mungkin nampak kasar dalam mengajar erti kehidupan, namun itulah yang paling memberi kesan.
Anehnya tentang lelaki, walau sakit mana hati ini, ianya adalah sementara. Tak sanggup menahan marah yang lama. Kerana satu senyumannya sahaja bisa buat hatiku terubat semula. Apa mantera yang engkau guna, lelakiku?

Lelaki. Merekalah sahabat sebenar. Pertolongan yang diberi tak pernah diungkit. Sering kali menceriakan hati. Lepak lamalama bersama pun tidak pernah aku kebosanan. Ada sahaja cerita yang dibicarakan. Cerita mereka yang tidak mengata tentang orang lain. Tetapi betapa sengalnya mereka. Aku rindu gelaktawa kamu semua, sahabat. Aku rindu disakat. Aku rindu dijaga.
Lelaki. Sahabat, juga adalah sa-udara.
Semoga jumpa lagi.

No comments: