kita boleh cerita tentang banyak benda.

PERHATIAN : Penulisan aku ini menunjukkan bahawa aku
-Bukan serbanistas tipikal
-Bukan Melayu tipikal
-Bukan manusia tipikal
-Bukan orang politik tipikal
-Bukan wanita tipikal
-BUKAN seorang KOPIPES

Maka,
SIAPA MAKAN CILI, DIA RASALAH PEDASNYA (:

Monday, October 24, 2011

Kenapa Orang Shah Alam Pilih Lepak kat Restoran Mamak?

Yes! Aku dah jadi orang Shah Alam skarang. Segala urusan surat menyurat pun dituju ke alamat rumah sewa aku. Chewaaa... Da besar da skarang, duk rumah sewa sendiri. Anyway, bukan itu yang aku nak announce dalam entri terbaru aku yang dah lama tak update nih.

Aku perasan, ramai student suke lepak kat kedai mamak. Ada je kedai Melayu. Kalau aku, memang nak pilih lepak kedai Melayu. At least, boleh la tolong sesama Melayu. Bukan racist ye. Da darah aku mengalir darah Melayu.

You see, yang aku duk perhati, kedai mamak ni ;
1. Masakan panas bukan sedap pun. Lauk kurang. Kalau mintak nasi goreng, kena mintak telur mata sebab at least ade la lauk.
2. Makanan mahal. Ayam kalau boleh seketul RM4. Kebanyakan kedai la..

Tu je. Yang baiknye kedai mamak ni ;
1. Servis cepat. Dorang jage kesabaran customer. Customer masuk, dorang sambut. Customer duduk je, terus order.
2. Musti ade hiburan macam TV. Sebab tu ade match bola je, kedai penuh.
3. 24 jam. Kalau jenis lepak tak ingat nak balik rumah, memang la boleh duduk lame tanpa rase bersalah.
4. Roti canai, everyone's feveret.

Dah. Puji lebih-lebih kang ingat aku kene guna-guna plak.

Kita tengok ape yang tak kene dengan kedai Melayu kat Shah Alam ni, well of course mostly ;
1. Servis lambat. Oder air teh'o' pun stengah jam baru dapat, apetah lagi nasi goreng.
2. Tak reti nak bagi first impression yang baik. Customer masuk, 15 minit baru datang mintak oder. Dah la tak reti nak senyum. Memang kau sorang je yang penat keje. (Weyh, ni bukan cerita pasal cashier kat Giant la, Nik Amila!)
3. Suram. Musti nak gune lampu ala-ala suasana romantik. Makan dalam weyh bagi aku yang baru lepas putus cinta nih.

Makanya, sel-sel otak aku mula berhubung dan menerbitkan beberapa formula macamana kau, orang-orang Melayu sekalian boleh maju jika nak bukak restoran kat Shah Alam ni.

teringin nak masuk restoran macam ni.


1. Servis. Ingat, customer always first! Jangan la buat sistem giliran macam kaunter kat bank tuh. Semua pelanggan haruslah dilayan secepat mungkin sebaik saje dorang duduk di meja. Kalau dapat pelanggan yang datang bulan, buatnye dia ilang sabar, mau tergolek meja dilambungnya. Aku penah nak buat macam tu tapi dalam khayalan semata-mata.

2. TV! Wajib ade skarang. Tak kire la pelanggan nak tengok ke tak. Pastikan didatangi bersama Astro. Kalau nak buat kelainan, kau pasang movie. Buat la late night show ke, every Wednesday is Movie Day ke. Apape je lah. Terubat kempunan orang yang takde TV kat rumah.

3. Signature dish! Tapi jangan mahal sangat. Yes, buat la masakan yang jadi trademark kat kedai anda. Make sure sedap la dan kalau pelanggan mintak, ia boleh dihidang dengan cepat. Dengan ni, boleh bezakan kedai anda dengan kedai orang lain.

4. Strategik. Jangan bukak tepi jalan raye yang bz. Susah orang nak brenti parking apa semua. Betul, tak tipu. Macamana nak singgah kalau parking pun susah.

5. Menarik. Yes, interior design kena menarik. Bermain dengan warna yang ceria dan boleh menaikkan mood setiap orang yang melihat ke dalam kedai anda supaya dorang tertarik untuk masuk.

6. Sentiasa tayang tanda harga makanan dan minuman. Jangan buat pelanggan rasa tertipu. Kalau nak letak harga mahal pun, biarlah kena dengan presentation nya. Ni tak, cincai je dalam pinggan.

7. Sentiasa bersyukur. Maknenye ucap terima kasih dengan senyuman sesudah pelanggan membayar makanan. Last impression.

*****
Yang aku perasan la, maybe kedai Melayu yang betul servis baek punye mungkin dah tutup sebab kene sihir. Ada je orang tak senang dengan kejayaan orang lain. Ni sifat orang Melayu yang sampai sekarang aku tak faham. Patutnye gembire sesama Melayu boleh naik. Haish, bertaubat lah ye.


P/S: Aku bukan student Bisnes, aku cume pelanggan yang mengidamkan restoran yang baek .

1 comment:

Laila said...

Haha....so true!!!