kita boleh cerita tentang banyak benda.

PERHATIAN : Penulisan aku ini menunjukkan bahawa aku
-Bukan serbanistas tipikal
-Bukan Melayu tipikal
-Bukan manusia tipikal
-Bukan orang politik tipikal
-Bukan wanita tipikal
-BUKAN seorang KOPIPES

Maka,
SIAPA MAKAN CILI, DIA RASALAH PEDASNYA (:

Tuesday, June 28, 2011

Budaya Membeli Dulu dan Sekarang.

Semalam aku ajak abah gi Tesco untuk beli barang dapur. Sudah 2 hari dapur tak berasap la katakan. Ramai aje orang tiap kali aku ke pasaraya macam ada je benda yang diorang nak beli. (*Eleh kate orang, hobi kau pun shopping gak. Oke sila diam sekarang.)
Aku tak terfikir nak menyingkap kenangan dulu sehinggalah aku tertengok seorang pakcik sedang melepak tengok tv dalam kedai runcit kecil miliknya masa aku otw balik rumah. Agak-agak kalau tiada pasaraya, pakcik tu sedang tengok tv atau melayan customer?

Teringat pula zaman kecik-kecik suka berlari-lari kesana sini dulu-dulu. Tiap kali mama memasak di dapur, aku suka pergi menyibuk. (*Patut la aku pandai memasak. Oke sile diam lagi sekali.)
Pastu mesti ada je bahan yang dah kehabisan stok. Mula la mama panggil, bagi duit, suruh pegi kedai belikan barang.
Yang paling best, bila ada duit lebih. Mama jarang mintak baki kalau setakat ada lebih 50sen. Maka aku akan gunakan duit tu buat beli aiskrim Pop 10sen sebatang patah dua,satu bagi adik, beli 5, satu makan, lagi empat simpan dalam peti. Hihi.
Korang mesti macam tu gak, kan?

sumber : Google
Aiskrim feveret kecik-kecik dulu selalu menjadi impian nak beli dengan upah yang diterima.

Pastu kalau pegi kedai, mama suruh beli santan, lagi seronok. Sebab boleh tengok makcik kedai parut kelapa guna mesin. Aku selalu bayang kalau kita sentuh nanti tangan jadi kudung. Maka tak pernah sentuh pun mesin tu sebab taknak kudung.
Tapi disebabkan tengok makcik tu parut kelapa la aku pandai parut juga walaupun buat kali pertamanya selepas 15 tahun peristiwa itu berlalu. Tengok, ilmu percuma walau dengan hanya melihat je. Budak-budak memang cepat belajar kan?

Memandangkan kedai runcit dekat dengan rumah, aku selalu rajinkan diri pergi kedai bila mama suruh. Aku kenal lengkuas, serbuk kunyit, serbuk kari Alagappas la, Babas la, Adabi la, dan yang pastinya aku boleh bezakan asam keping dengan asam jawa. Memang la kalau tanya budak-budak umur 7 tahun sekarang, mereka pun kenal tapi cara mereka kenal tak sama macam kita yang sudah biasa pergi kedai, belikan untuk mama kita kan?

sumber : Google lagi....
Ni haaa! Asam keping oke. Asam belugor adalah nama lainnya. Pasni jangan salah beli lagi.

Sekarang, budaya pergi kedai runcit, belikan untuk mama kita yang sedang memasak tu dah macam takde. Lagi-lagi mereka yang duduk di bandar kotaraya semua tu.
Bagi aku, mereka seakan terlepas satu memori wajib seorang kanak-kanak. Ye la, pergi kedai je dapat upah. Kanak-kanak mana tak suka, kan?

Sekarang, apa-apa yang takde, terus shopping je kat Tesco (aik, kata diri sendiri ke), Giant, Carrefour atau memane lagi pasaraya yang ada. Padahal nak gi beli garam, sos cili dan kicap je. 
Setiap kali aku ajak abah nak pegi beli stok dapur, aku dapat merasakan abah rindu nostalgia zaman aku kecik-kecik pegi kedai runcit je beli semua tu. Tak payah susah-susah setat enjin kereta. Huhu.
Tapi oleh sebab rumah aku sekarang tiada kedai runcit berdekatan maka aku buang perasaan itu jauh-jauh.

Anyway, motif aku kat sini adalah meyatakan satu lagi kemahiran yang budak-budak sekarang dah semakin kehilangan. Kemahiran berurusniaga dengan orag yang lebih tua. Sebab kalau diorang nak aiskrim pun da pandai pilih Walls takpun Baskin Robbins. Tak main la aiskrim dalam plastik panjang tuh.

Kenapa ya budaya ke kedai runcit semakin kurang oleh budak-budak sekarang?
Pada pendapat aku,
1. Kedai jauh, mama kita takut ada penculik lak standby nak culik kita.
2. Rumah kita dah ada bibik, biar dia je belikan.
3. Budaya shopping di pasaraya.
4. Kedai runcit menyediakan khidmat delivery.
5. Upah 50sen apa barang, tak cukup nak beli topap ataupun aiskrim Paddlepop.
Aku yakin banyak lagi tapi takpe la, 5 pun dah cukup.

Apapepun, bagi sesiapa yang ada motor atau basikal kat rumah, ajak la adik-adik korang pergi kedai runcit belikan apape untuk ibu yang sedang memasak. Ajar diorang berurusniaga (padahal hulur duit, trime baki je) dengan orang yang lebih tua untuk tingkatkan keyakinan mereka berhadapan dengan orang takpun kemahiran mengenal barang untuk memasak. Walaupun ajak abah pegi pasaraya adalah cadangan yang lebih best.
At least mereka juga boleh dapat pengetahuan am. Contohnya dari mana santan tu datang, kenal mana halia mana lengkuas mana kunyit. Takkan semua benda nak kena Google je, tak real la kan.

Oke, selamat berbudaya! :)

No comments: