kita boleh cerita tentang banyak benda.

PERHATIAN : Penulisan aku ini menunjukkan bahawa aku
-Bukan serbanistas tipikal
-Bukan Melayu tipikal
-Bukan manusia tipikal
-Bukan orang politik tipikal
-Bukan wanita tipikal
-BUKAN seorang KOPIPES

Maka,
SIAPA MAKAN CILI, DIA RASALAH PEDASNYA (:

Monday, June 6, 2011

Sediakan Payung Sebelum Hujan :)

Aku dapat ilham untuk entri ni bila berjaga lewat malam semalam menonton drama laki bini yang bergaduh, kereta rosak di tengah-tengah jalan yang dikelilingi hutan, sesat dalam hutan, sampai dorang baik-baik semula.

Fokus kat sini bukan camana nak baekkan smula anda yang bergaduh dengan pasangan anda. Tapi, camana nak ringankan beban anda yang berkemungkinan tersesat masa travelling.

Jika anda atau pasangan anda mempunyai kereta,
1.  Sentiasa sediakan first aid dalam kereta dengan bekalan yang cukup. Ada bandage, kapas, iodin, gunting, blablabla.
2.  Sentiasa sediakan satu beg untuk baju dan seluar anda serta pakaian dalaman yang tak perlu disebut di sini, khas untuk dijadikan spare kalau ada apapa yang berlaku. Ye lah, kita mana tahu bila keluar dating, tibatiba kena simbah dengan air ikan ke, jatuh dalam longkang ke,..
3.  Satu beg pack yang diletakkan instant food supply. Contohnya, lima paket Nesvita 3 in 1 ke, bar coklat ke, mineral water 500ml ke, apape je la makanan sekarang yang memberikan tenaga dengan kadar segera memandangkan anda mungkin terkandas kat tempat yang takde Drive-Thru Mekdi dan 7-Eleven.
*pastikan makanan tak expired tiap kali anda nak pergi mana-mana yang jauh dari bandar.
4.  Beg juga disediakan ruang untuk letak swiss-knife, lighter, bateri fon yang dah full-charged, kompas (kalau henfon jenis tade GPS) dan apape lagi yang anda rasa tak boleh hidup tanpanya (Kotex supply kena ada sebab serik dengan peristiwa berdarah di atas puncak gunung).

Buat pasangan anda berasa kagum dengan kebijaksanaan anda yang sentiasa bersedia dalam apa jua keadaan. Manalah tahu, kalau tengah bergaduh tu, boleh berbaik semula ke. Kita pun tak tahu apa akan jadi nanti, so bersedialah kita awal-awal untuk sebarang kecemasan.

No comments: