kita boleh cerita tentang banyak benda.

PERHATIAN : Penulisan aku ini menunjukkan bahawa aku
-Bukan serbanistas tipikal
-Bukan Melayu tipikal
-Bukan manusia tipikal
-Bukan orang politik tipikal
-Bukan wanita tipikal
-BUKAN seorang KOPIPES

Maka,
SIAPA MAKAN CILI, DIA RASALAH PEDASNYA (:

Monday, June 20, 2011

Fasa-fasa Yang Akan Dilalui Bila Kamu Ucap Cinta.

Okey, perspektif aku dalam bercinta, ianya adalah akan diraikan dengan perkahwinan. Kepada anda yang nak main-main je dengan perasaan orang, entri ni bukan untuk anda.
Kenapa? Becoz love is too sacred to be destroyed, too fragile to be less handled. Kau kena betul-betul inginkannya untuk memperoleh cinta. Taknak serius, maka sila tarik diri dan cakap taknak bercinta ya.
Ini juga boleh dijadikan jejak sebelum berkahwin.
Maka, dengan perspektif untuk end up berkahwin, inilah persediaan yang kau kena hadapi. Fasa demi fasa.

Fasa Pertama : Awal Percintaan ( *dalam tahun pertama hingga kedua )
Lelaki : Sehabis baiknya adalah jika kau tunjukkan diri kau yang sebenar. Jangan biasakan diri dia untuk melihat kau mengikut telunjuknya. Sebab lama-lama nanti bila kau tak boleh nak penuhi kehendaknya, dia akan menjadi pemberontak cinta yang cepat emosi dan merasakan kau tak sayang pada dia. Dalam masa yang sama, cuba juga melayan dia dengan baik dan membuatnya tersenyum adalah satu usaha yang sangat dihargai. 
Wanita : Jangan cepat menunjukkan fitrah kejadian wanita iaitu manja dan lembut hati. Sebaliknya beri si dia peluang untuk mengenali diri kau dengan membuat dia selesa dengan siapa kau sebenarnya. Jangan terus berpura-pura untuk jadi sama macam wanita lain. Contohnya, kalau tak suka pink, katakan. Kalau jenis suka makan banyak, mengaku saja sebab tak perlu si dia rasa serba salah nak ajak kamu di mana pada 1st date ye.
Kamu berdua : Cuba berkomunikasi semaksima mungkin. Masa inilah proses berkenalan patut rancak berjalan. Ringankan mulut untuk berbual dengan pasangan dan berusaha untuk menerima kehadiran orang baru dalam hidup kamu. Sure kamu taknak bunuh dia yang alergi kacang dengan memberi coklat Nips sebagai hadiah hanya sebab kamu tak tahu pasal dia, kan?
 Fasa Kedua : Awal Kematangan Perhubungan ( *tahun ketiga hingga keempat )
 Lelaki : Mula cuba untuk masuk ke dalam keluarganya. Kenal-kenal dengan ibunya, menarik hati ayahnya, mesra dengan adik-beradiknya. Tidak perlu gusar dengan kemungkinan akan ditolak kerana biasalah jika keluarga bertindak dingin kerana ingin melindungi pasangan kamu lebih-lebih lagi andai dia seorang anak perempuan tunggal kesayangan ayah. Cuba seikhlas hati kamu untuk memenangi hati kedua-dua orang tuanya. Mulakan dengan sentiasa bertanya khabar melalui pasangan kamu. Kemudian, meminta izin dengan ibu bapanya tiap kali ingin keluar dating. Bila kelapangan, datang ke rumahnya dengan membawa sedikit buah tangan. Mengetahui kegemaran bapanya adalah satu bonus kerana bapanya lah yang akan mewalikan pasangan kamu bila kamu kahwin akad nikah nanti. Waktu ini juga kewangan kamu patutnya dikukuhkan untuk persediaan ke fasa yang ketiga.
Wanita : Seperti apa yang lelaki harus lakukan tetapi itu hanya bila pasangan kamu sudah memperkenalkan kamu kepada keluarganya. Hal ini kerana wanita tak sama macam lelaki. Mereka harus tidak kelihatan desperate untuk menjadi sebahagian dari keluarga pasangan. kalau tak, tiada gunalah fungsi adat merisik tu. Namun begitu, bertanyakan khabar keluarganya adalah bagus agar si dia dapat merasakan yang kamu ingin menjadi sebahagian dari hidupnya dan menerima keluarganya.
Kamu berdua : Semasa fasa kedua ni, hubungan selalunya banyak cabaran memandangkan semakin banyak emosi yang didedahkan. Kamu saling mengenali dan seharusnya cuba elakkan punca berlakunya pergaduhan dan melakukan hal yang boleh membangkitan kemarahan pasangan. Kepercayaan dan kesetiaan adalah perlu dalam perhubungan, walau bagaimanapun, elakkan sikap cemburu buta dan mengongkong.
Fasa Ketiga : Kemuncak dan Ikatan
Lelaki : Setelah semakin mengenali hati budi si dia, beritahulah ibu dan bapa kamu tentang si dia. Mintalah mereka pergi merisik dan mengikat pertunangan. Ceritakan betapa si dialah orang yang kamu cinta dan ingin habiskan seluruh masa dalam hidup kamu bersamanya. pastikan ketika itu juga kewangan kamu sudah stabil dan boleh menampung perbelanjaan perkahwinan kerana tak gentle ahh minta duit mak ayah, kan? Ketika ini juga kau perlu kuatkan mental kerana sepanjang tempoh menjadi tunang, semakin banyak cabaran. Kalau tak tahn dugaan, tak dapatlah. Jagalah dia sebaiknya. Masa ini hati si dia cepat merasa curiga, adakah kamu benar-benar inginkan dia, sayangkan dia. ( Wanita, biasalah.. Kalau emosi tak aneh, bukan wanita lah jawabnya. )
 Wanita : Selepas dirisik, cubalah untuk masuk ke dalam keluarganya. Biasakan diri memasak untuk mereka dan bergaul rapat dengan ibunya serta adik-beradik perempuannya. Masa inilah mental kena kuat dan kamu boleh belajar kawal emosi. Dealing with older people, I know what's going to happen. So, sila kuat semangat ya! Di samping itu juga, elakkan sebarang pertengkaran dan apa-apa hasutan yang boleh memecahbelahkan kamu dan si dia.
 Fasa Terakhir : Kahwin!

Ni bukan penghujung la. Cuma dalam jalan menuju destinasi sebenar hubungan kamu, di sinilah pelabuhannya. Bila dah kahwin nanti, jalan lain pula. Kalau nak aku kongsi juga berdasarkan apa yang aku dah lalu (bukan aku la yang kahwin tapi orang lain, aku hanya tengok dengar dan komen je), aku akn tulis dalam entri lain ye.
sedia pilih kemana ingin pergi setelah kahwin

Cumanya, bila da sampai pada hari paling ditunggu-tunggu ini, kamu kena ingat untuk sentiasa menerima baik dan buruk pasangan kamu. Paling penting sekali ialah jangan selalu merasakan diri kamu je betul bila berlaku perselisihan sebab ego adalah musuh utama dalam hubungan. Sentiasa bersikap positif dan sedia menjalankan tanggungjawab sebagai suami dan isteri supaya tak sia-sia masa yang korang luangkan bersama dari awal kamu berdua mengucapkan cinta. 

So, semoga sentiasa bahagia dan bisa kisah cinta itu bersambung dengan kisah perkahwinan yang dihiasi cinta.  Semua orang layak menyintai dan dicintai.

No comments: