kita boleh cerita tentang banyak benda.

PERHATIAN : Penulisan aku ini menunjukkan bahawa aku
-Bukan serbanistas tipikal
-Bukan Melayu tipikal
-Bukan manusia tipikal
-Bukan orang politik tipikal
-Bukan wanita tipikal
-BUKAN seorang KOPIPES

Maka,
SIAPA MAKAN CILI, DIA RASALAH PEDASNYA (:

Saturday, July 23, 2011

Bangkit Berani Mempertahankan Hak.

Haha! Bunyi macam politikal kan tajuk ni? Hak apa sebenarnya aku nak cakap?
Kalau ikutkan zaman skarang ni di Malaysia, semua orang duk sebok mencanang hak mereka sebagai rakyat la, ape la.. Kunun nak perjuangkan bangsa masing-masing, semua nak jadi wakil memperjuangkan kepentingan politik dan ekonomi rakyat. Besar kata semua bercakap macam dialah yang patut berada di kerusi Perdana Menteri atau paling cikai, Wakil Rakyat.
Hell yeah~ Memang bagus, ada cita-cita nak membela nasib bangsa, nasib negara apa semua. Aku pun tak nak komen apape pasal apa lancau perhimpunan kau nak join dalam misi murni kau tu.

Aku di sini nak cakap juga pasal hak. Hak yang mungkin tak ramai sedar kepentingan untuk menjaganya.
Hak ke atas diri sendiri. Hak ke atas harta yang kau miliki.
Tak faham?

Aku sebenarnya sudah banyak kali bercakap pasal ni dan hampir dua jam bagi ceramah pasal kepentingan kita menjaga diri. Pernah tertanya-tanya tak,
"Mungkinkah suatu hari nanti aku yang akan jadi berita di dada akhbar sebagai mangsa rogol/bunuh/culik/raba dan ketika itu ibu/ayah/kakak/abang/adik yang menangis mengenangkan nasib yang menimpa aku?"
Bayangkan kau tiba-tiba diserang, apakah kau akan biarkan saja keselamatan diri kau diceroboh?
Mungkin kau tak rasa terancam sebab :
1. Kau seorang yang baik dan tiada musuh.
2. Bagi Girls, kau ada boyfie/hubby untuk jaga kau setiap masa. 
3. Perumahan kau ada sistem sekuriti.
4. Kau dah ada pepper spray dalam beg tangan setiap masa.
5. Who would be stupid enough to be somewhere alone?
6. Orang Malaysia ni semua baik hati oke. 
No no no.. Tak semudah tu ya adik kakak abang-abang semua.
Kalau yang di atas tu adalah alasan kau, maka kau adalah bangang seorang yang sepanjang hidupnya terperap dalam rumah, berada di bawah ketiak mak dan tak pernah keluar untuk mengenal erti hidup.
 Sebab apa?
 1. Kepala hangguk kau la baik dan takde musuh. Habis kau ingat mangsa-mangsa kena rogol dan bunuh macam budak umur 5, 6 tahun tu jahat ke? Ramai sangat ke musuh dorang? TAK. Dorang adalah mangsa yang tak pernah menganiaya sesiapa tetapi ada jugak orang gila saiko yang sangat kejam sanggup rogol dan bunuh mereka. Tak perlu aku mention nama-nama mangsa di sini. Kau Google la kalau da bebal sangat tak pernah dengar kes budak kecik mati kena rogol dan bunuh.
2. Ada hubby/boyfie untuk jaga korang ea? Setiap masa ke dorang nak berkepit dengan korang? Bullshit Berangan laa. Kau nak masuk toilet shopping mall, boleh heret hubby/boyfie masuk sekali ke? Yang ada hubby, hubby kau takde kena keluar rumah pergi kerja ke? Lainlah law hubby kau tu surirumah. Akan ada masanya kau akan keseorangan juga. Maka jangan nak harapkan mereka untuk jaga kau. Even ada kes suami sanggup bunuh isteri sebab nak kahwin wanita simpanan dia kut.. Sila Google kalau tak percaya cakap aku.
3. Pakgad perumahan kau tu manusia, ada ketika dia kena pergi toilet. Takpun bila dia pergi meronda, satu perumahan tu besar. Rumah kau kat hujung dah kena pecah, pakgad tak sampai-sampai lagi nak tolong kau.
4. Kau dah kena tikam, tak sempat dah nak keluarkan pepperspray dalam beg kau yang besar dan bersepah barang mekap tu.
5. If u go to pee with someone inside the same toilet with u, then u can ask me this question.
6. Hahaha! Siot ahh siapa-siapa yang fikiran positif camni sekali. Kau memang seorang yang baru keluar nak kenal dunia lah.. Tak pernah dengar berita, tak pernah ada akaun Fesbuk, tak pernah tengok Youtube.
Allah takkan memberi kepada mereka yang tidak berusaha mendapatkannya. Kau nak diri kau selamat tapi  kau tak usaha nak jaga diri supaya selamat. Supaya kau boleh mempertahankan diri jika diserang.
Yang kau buat hanya doa. Aku syak kau golongan serbanistas yang bergantung kepada apa  fadilat kau dapat jika buat sesuatu ibadah.
Aku pernah buat sesuatu sebab aku nakkan fadilatnya. Contohnya baca Kursi selepas solat, Allah akan pelihara kita dari bahaya. Haha!
Dasar serbanistas yang telah mengeksploitasi minda pelajar sekolah berasrama macam aku. Time solat pun nak paksa orang pergi surau sekolah. Paksa. Tak pergi, kena denda.
Apapepun, berbalik kepada keselamatan diri tadi.
Allah akan makbulkan doa kita, tapi sebelum tu kita kenalah USAHA.

Ingat lagi formula nak berjaya dalam SPM? Usaha + Doa + Tawakkal = InsyaAllah berjaya.
Formula ni bukan untuk SPM je. Segala urusan dalam kehidupan kau, itulah formulanya.
Kau usaha nak jaga diri, kau mintak dengan Tuhan supaya bagi kau selamat, kau tawakkal walau di mana kau berada, insyaAllah Tuhan pelihara.
Faham maksud aku?

So, macam mana nak usaha jaga diri ni?
Senang. kau belajarlah ilmu jaga diri. Kau nak belajar silat ke, tae kwon do ke, capoiera ke, tomoi siam ke, TTS ke, belajarlah. Asalkan kau ada usaha. Jangan asyik tunggu orang nak selamatkan kau. Kau bukan dalam kisah dongeng Cinderella atau Red Riding Hood.

Kalau kau tak sayang nyawa kau, jasad kau, kau pandang muka Mak Ayah kau, kau bayangkan macamana kau buat dorang berendam air mata menangisi kepergian kau akibat kena bunuh. Kau bayangkan mereka kecewa akibat kau dirogol.

Kalau kau tak sayang nyawa dan jasad kau, kau bayang muka Mak Ayah kau bila kau tak mampu nak lindungi mereka dan rumah korang bila rumah dipecah masuk. Kau sebagai anak lelaki tapi tak mampu nak jaga mereka, tak mampu nak pertahankan rumah korang. kau bayangkan perompak menetak Ayah kau depan-depan, merogol isteri kau depan-depan. Masa tu, kaulah sedayus-dayus manusia. Dan manusia yang dayus dibenci Allah.

Kau bayangkan kau mati kerana menjadi mangsa ragut. Ragut. yang pernah mengambil nyawa seorang ibu yang sedang mengandung. Kau bayangkan kaulah si ibu itu. Betapa sedihnya suami kau sebab tak dapat lindungi kau. Kau nak hidup dia diselubungi kekesalan sampai jadi gila?

Maka, fikirkanlah.
Tak salah kau luangkan masa belajar ilmu menjaga diri. Belajarlah, sebagai usaha kau. Surah an-Anfaal, ayat 60 pun dah menyatakan kewajipan kita menjaga diri. Jika kau rasa kau seorang yang patuh pada agama, buktikan kau terima apa yang telah disyariatkan kepada kita.

Aku? Aku masih lagi sedang belajar. Setiap peluang yang ada, aku takkan sia-siakan. Ilmu yang paling berharga. At least sekarang aku merasa lebih berani. Berani mempertahankan hak aku andai diceroboh. Sentiasa bersedia mempertahankan keselamatan keluarga aku. Menjaga amanah ibu dan bapa iaitu jasad aku. Menjaga amanah Tuhan iaitu roh aku.

Dan, bagi orang Melayu, aku syorkan pilihlah silat Melayu yang asli. Yang tidak bercampur hak luar negeri. Yang bebas dari unsur tahyul dan khurafat. Sebab seni ini lahir atas dasar budaya, dan silat adalah budaya orang Melayu. Dan Melayu sejati adalah Islam abadi. (Tak percaya? Agak-agak kenapa yoga diharamkan?)

"Wajib menjaga diri sendiri, menerima amanah Tuhan Rabbi..." - Ust. Hanafi Hj. Ahmad

No comments: