kita boleh cerita tentang banyak benda.

PERHATIAN : Penulisan aku ini menunjukkan bahawa aku
-Bukan serbanistas tipikal
-Bukan Melayu tipikal
-Bukan manusia tipikal
-Bukan orang politik tipikal
-Bukan wanita tipikal
-BUKAN seorang KOPIPES

Maka,
SIAPA MAKAN CILI, DIA RASALAH PEDASNYA (:

Thursday, July 14, 2011

Sile Sayang Abah Kita!

Aku da penah cter kenapa kita tak layak pon nak sakitkan hati mak kite di sini. Skarang aku nak cter pula pasal bapa, abah, ayah, Dedy, Papa dan sewaktu dengannya la.

Ayah.. Seorang lagi insan dalam pantang larang hidup aku, orang yang kita tak boleh derhaka. Sebab apa?
Heloo...
Beliau lah punca kau ada selain mak yang melahirkan. Sebab kau adalah ''juara'' bagi ayah kau. Maka, tak ada ayah, tak ada lah kau.
Dengan autoriti tu la ayah kau layak pegang kau sampai kau kahwin, bagi anak pompuan la. Ingat ea, ayah lah yang akan mewalikan kau bila kau nikah nanti.

Aku bukan sahaja mengingatkan korang tentang perkara yang sama yang orang lain dah ingatkan pasal kenapa tak boleh derhaka pada bapa malah di sini juga aku nak ingatkan korang yang untuk sume hal yang aku dah bebel di blog ni, aku dah lalu secara praktikal.

Maka untuk hal yang berkaitan dengan bapa, inilah hasil praktikal aku.
Tajuk eksperimennya Apa Jadi Kalau Kita Tak Rujuk Ayah Kita dalam Papehal Kita Buat, Seterusnya Tak Dengar Kata Beliau.

Prosedurnya,
Pada suatu petang yang sangat membosankan aku, aku teringin sangat keluar dari rumah, naek skuter yang abah baru saja baiki setelah 3tahun tersadai depan rumah. Maka tanpa berfikir panjang, aku bawak skuter tu dengan gaya yang memang semua kawan aku tahu aku ni suka merempit (baca: bawak laju-laju) skit tanpa memberitahu abah bahawa aku nak bawa dari Pasir Mas sampai Kota Bharu.
Yup! Aku tak beritahu abah pon aku nak bawak skuter buruk tu pegi Kota Bharu, sebab aku tahu abah takkan bagi aku bawak sampai ke bandar Pasir Mas pon.
Aku rancang nak beritahu bila dah sampai nanti tapi... Kusangkakan bahagia berpanjangan, rupanya sengsara di tengah jalan.
Skuter buruk itu rosak kerana timing belt nya putus. Kalau bahasa motornya, rantai la kan. Ye! PUTUS! Damness la..
Nasib aku baik sbab ade orang kampung sudi tolong. Aku terpaksa akhirnya tepon abah. Dan beliau sangat membebel, marahkan aku. Hehehe. Nasib baik juga abah tak biar aku merempat kat rumah orang kunun marah sangat. Dalam kereta semasa bawa aku pulang, kami senyap je. haish, aku harap sangat abah membebel ag tapi mungkin abah sejuk sebab aku kata "Sori..."

Aku tak pernah buat abah membebel sebegini rupa. Adik-adik pernah la. Sebab aku ni anak yang baik. Tapi demi nak dapatkan hipotesis yang tepat, aku terpaksa juga buat keje gila macam ni.

Sehubungan dengan itu ( ececececeeee ), aku dah mencapai konklusinye.
Jangan mengingkari kata ayah kau. Ayah sentiasa tahu apa yang terbaik untuk anaknya. Dan ayah tak pernah kata "Tidak" pada anaknya melainkan hal itu akan membawa kesusahan. Kalau ibu itu Allah kurniakan karamah atau kemuliaan, bagi ayah Allah kurniakan hikmah iaitu kebaikan. 
setiap hari adalah hari abah!

Andai suatu saat kau terasa lemah dan tiada semangat untuk menghadapi cabaran hidup, mungkin kau perlu lihat semula hubungan kau dengan ayah. Sebab dengan semangat dan hikmah yang dimilikinya lah yang buat kau terus tabah dalam meneruskan hidup. 
Hargailah ayah kau selagi masih ade peluang, sebab masih ramai yang teringin untuk berada di tempat kau, mempunyai seorang ayah dan mewarisi semangatnya. Walau dingin mana hubungan, ingatlah, seorang ayah sentiasa ada sebab dalam apa jua yang dia putuskan untuk kau.
Kadangkala ayah mungkin tak mengerti keinginan kita namun tidak ada salahnya jika kita cuba fahamkan dia dan beri dia peluang berada di tempat kita. Hormat, itu yang penting.
Tak tahulah korang tapi bagi aku, itulah hasil yang aku dapat selama aku menjadi seorang anak yang ada seorang ayah di sebaliknya.

Anyway, kesudahan cerita aku, abah aku marah sebab aku tade lesen pastu bawak skuter buruk yang takde roadtax. Sebab tu je. Esoknya, abah suruh aku pegi usha sekolah memandu untuk daftar buat lesen. Haaa...
*Kalau nak sesuatu tapi tak dapat, ni lah cara halus aku. :)

Semoga korang sentiasa menyayangi ayah korang ye!
 
 

No comments: