kita boleh cerita tentang banyak benda.

PERHATIAN : Penulisan aku ini menunjukkan bahawa aku
-Bukan serbanistas tipikal
-Bukan Melayu tipikal
-Bukan manusia tipikal
-Bukan orang politik tipikal
-Bukan wanita tipikal
-BUKAN seorang KOPIPES

Maka,
SIAPA MAKAN CILI, DIA RASALAH PEDASNYA (:

Monday, July 25, 2011

Top 5 Kemahiran Kena Ada Sebelum Kahwin.

Gyahahahaha! Siapakah aku untuk menulis entri sebegini. Eleh, macam aku kata, aku tulis bukan semata-mata dari pemikiran aku. Sumber aku banyak. Selain Google, aku ada orang lain untuk berkongsi ilmu.

Ni, Kemahiran yang kita kena ada sebelum kahwin. Aku rasa ramai yang tahu. Adalah patut ada sebab nanti tak adalah loser sangat kita sebagai bakala suami/isteri nanti. Aku pun di samping tulis ni, boleh ingatkan untuk diri aku sekali.
maka tanpa membuang masa, may i present u....

1. MASAk...


Perkara paling asas dalam hidup berkeluarga. Ya! Masak! Cuba bayang kau seorang mak tapi tak boleh hidang makanan untuk anak. KAu seorang isteri tapi tak boleh kenyangkan suami yang balik kerja penat-penat.
Masak. Bukan susah pun. Tak pandai sekarang? Belajarlah. Sumber banyak. Youtube ada, TV ada. Mak ada, kakak ada, jiran ada, nenek ada. Mintaklah tolong dari mereka. Mesti ada jalan kalau kau nak belajar. Kenalah usaha. Mula-mula memang la payah.
Kena pandai masak kalau nak pikat hati mentua, pikat hati suami. Agak-agak kes suami skandal dengan orang gaji sebab apa kalau bukan si suami terpikat oleh kerana hari-hari duk makan hasil air tangan orang gaji.
Masak ni banyak faedahnya. Boleh jimatkan wang, boleh pelbagaikan makanan, boleh ikut selera kau, boleh buat keluarga gembira, boleh buat bisnes kalau kau nak.
Makanya, mulakan dengan mahirkan memasak dulu ya!
*Ya, lelaki pun kena la tahu sikit-sikit sal memasak ni sebab kalau isteri sakit nanti, siapa nak masakkan bubur ke, sup ayam ke bagi isteri? Takkan nak beli Bubur Mekdi je selalu. huhu.

2. Mengemas dan susun atur rumah


Bayangkan aku kahwin pastu tak tahu macamana nak kemas rumah. Dapur biar berkulat, bilik air biar berlumut, bilik tidur biar berkongsi dengan tikus. Huish, boleh lari laki aku esok lusa nanti. Taknak taknak! Makanya adalah wajib kemahiran ni dikuasai.
Ye la, penting tahu tak. kena tahu susun perabot biar teratur dan konsisten. Selesa sikit nak beromen berehat bila penat, selesa sikit kaki memijak, dan bila mentua datang melawat, takdelah segan sangat. Boleh tunjuk tak sia-sia anak dia kahwin dengan kau.
Kalau otak kreatif lagi best. Boleh hias rumah sendiri tanpa perlu upah interior designer. Boleh ikut mood. Agak-agak kau pula boleh buat bisnes hias rumah. Haaa, mane lah tahu kan.


3. Menjahit.


Sukanya kalau pandai menjahit. Senang je hidup rasa-rasa. Boleh jahitkan baju raya untuk suami, untuk mentua, untuk mak ayah. Boleh jahitkan langsir rumah, alas meja. Buat isi masa lapang. At least sarung sofa boleh la berganti. Baju suami yang koyak tak perlu hantar kedai, kita boleh jahitkan.
Dah tua nanti ala-ala nak pencen, boleh ambil upah menjahit. Buat side income. Haaa.. kan tak rugi tu belajar menjahit muda-muda dulu.
( Aku tulis entri ini adalah masa aku sedang menganggur, semua benda nak dibuat bisnes )
Anyway, basic skill yang ni tak ramai mahir. Aku pun ala kadar je. Tapi belum terlambat untuk belajar. Ada asas pun kira okey lah.
Cepat cepat! mahirkan diri anda! Ya, walaupun anda lelaki.

4. Membaiki kereta


Kau tengok kereta kau. Rasa-rasa kau tahu tak macamana nak baiki kalau dia rosak? Takkan nanti nak tunggu pomen datang j setiap kali kereta buat hal? Memang lah kemungkinan perlukan sparepart tapi at least kau tahu apa yang tak kena. Takde la nanti kena kencing tipu dengan pomen.
Aku tengok mama aku, beliau macam pakar je bab kereta, tahu je apa yang tak kena. Rupa-rupanya beliau belajar dengan Abah. Abah dulu mekanik. So sweet. At least, boleh tambah satu topik bila berbual. Takde lah blur sangat kalau laki kau cerita pasal overhaul, kau buat muke selenge sebab tak tahu apapa.
Maka belum terlambat nak belajar skil ni. Kenal part-part kereta pun dah okey. Takpun motor. Mana-mana ajelah. Lagi bonus kalau kau tahu tukar tayar kereta. Haaa....
Yang lelaki, adalah sangat macho jika kau boleh mahir part ni. Sangat tak kacak la kalau kau tak tahu apapa pasal kereta kau. Takkan reti bawak je kut, kan? Kalau aku pun kagum if suami aku pandai baiki kereta.
Macam abah, skuter yang sudah 3tahun tersadai hidup segan mati tak mahu, beliau boleh pulihkan semula. Beliau memang superdad la bagi aku! Aku tak tahu apa yang abah aku tak tahu.
Korang taknak ke isteri dan anak korang nanti kagum dengan korang? Kata ego, takkan la taknak. Hehe. Macam biasa, mana tau nanti boleh bukak workshop ke, kan? Buat side income. Haha.

5. Bersosial.
even ikan paus pun pandai bersosial. :)


haa, jangan fikir bukan-bukan. Bersosial ni maksudnya bercampur dengan orang tak kira lapisan umur. Pergi mana-mana kita pasti akan berjumpa dengan orang. Samada keluarga dia, jiran dia, kawan-kawan dia. Kau kena sentiasa bersedia. Cari bahan nak borak. Kaji macamana nak masuk dengan orang. Jadi fleksibel. Berkenalan dengan orang adalah tak merugikan pun. Tak kira apa peringkat umur mereka.
Nanti tak adalah orang akan berburuk sangka pada kau. Tak adalah orang tuduh kau sombong. Bukan sebab nak tunjuk baik depan orang, tak.. Tapi kita ada budi bahasa. Taknak rapat pun dengan berhemah.
Sebab sesiapa yang kau jumpa, nanti kau akan end up minta tolong mereka juga. Kita bukan nak hidup sorang-sorang.
So, bagi yang jenis pendiam, cuba-cubalah berkawan. Mulakan dengan tegur dan senyum.

*****

Dah ada 5 asas kemahiran di atas? Maka kau dah sedia nak masuk ke peringkat seterusnya, kahwin. Bila-bila masa la kau nak. Asalkan ada duit je. Ke tak? Hahaha! Aku pun tak kahwin lagi, maka aku pun tak tahu. Tapi bagi yang dah bersedia, semoga anda bahagia. Dan ingatlah, be creative! Berusaha untuk tambah market diri kau. Ni tak. Wang hantaran nak RM 10k, tapi tak pandai masak. Boooooo!

No comments: